Logo Universitat de Barcelona CRES. Centre de Recursos per l'Ecologia Social imatge de maquetació
Inici UB imatge de maquetació
Inici apartat
Inici CRES
imatge de maquetació   imatge de maquetació
 

Enrere Taula de vectors Enrere

Transport

Hipòtesis - Informe - Diagnosi - Propostes


Propostes

1. Actuacions

Tecnològiques i d´infraestructures

- Acondicionament dels trams que separen  el nucli de població de les parades de transport públic, per facilitar el seu accés a peu.

- Construcció de places de pàrquing a les ciutats, utilitzant paviment especial que permeti la filtració de l'aigua, reduint així l'impacte de l'escorrentia.

- Donar prioritat al condicionament de les xarxes existents de cara a la millora de les condicions d'accessibilitat local i comarcal.

Planejament i ordenació del territori

- Moderació del trànsit, no només fent disminuir el volum de cotxes en circulació, sinó també  moderant les velocitat punta i de marxa en molt llocs. Un trànsit més pausat, tindrà grans efectes sobre el medi ambient, el consum energètic i la seguretat viària.

- Preveure en les ordenances municipals sobre edificacions, que es construeixin places de pàrquing per habitatge. Si això no fos possible, es podria contemplar la possibilitat de construir-los de manera conjunta entre diferents persones jurídiques o entitats.

- Atès que ubicar pàrquings en el centre de les ciutats és  car i  que moltes administracions no tenen pressupost per recolzar el seu finançament i construcció, seria convenient estudiar propostos de cara a la consecució de pressupostos per a la construcció de pàrquings municipals convenientment emplaçats.

Participació ciutadana

- Potenciar iniciatives com les associacions de drets del vianant, o la PAT (Prevenció d'accidents de trànsit) que revaloritzen l' anar "a peu" com un mitjà de transport.

- Campanya de conscienciació del conductor per a un ús racional del l´automòbil, així com d'una millor conducció i conservació del seu vehicle, actuacions que ajudaran a estalviar energia i reduÏr la contaminació atmosfèrica i el soroll.

- Campanya de sensibilització, per part de l'administració, per tal de promocionar l'ús del transport públic.

- Potenciació de l´ús de la bicicleta en desplaçaments urbans.

2. Mesures de prevenció

- Revisió del Pla General Municipal i dels criteris de la disciplina urbanística amb la finalitat d´impulsar la creació d´espais verds, la disminució de la pressió urbanística de les artèries de cirulació ràpida i la introducció de criteris d´heterogeneïtat funcional.

- Confecció de noves ordenances  i normatives referents a la pacificació del trànsit urbà, quan no hi existeixin, i millorar les existents quan sigui necessari. L' aplicació d'aquests plans de seguretat viària, ajudarà a augmentar el confort i la convivència i farà disminuir progressivament els nivells de contaminació atmosfèrica i de soroll, així com el nombre d'accidents als carrers de la ciutat.

- Com a suport de la proposta anterior podria ser necessària l'elaboració d´una ecoauditoria especial pel tema del transport. Aquesta entrarà a formar part de les fases de seguiment de l' EM en curs i permetrà  verificar la oportunitat de les propostes.

3. Institucions polítiques

Des de les institucions polítiques cal reprendre la idea de prioritzar la figura del vianant i del transport públic per damunt  del cotxe particular, com una solució per corregir els problemes de contaminació atmosfèrica i molèsties ocasionades pel soroll que pateixen els ciutadans. Per altra banda, es contribuirà a l'estalvi d'energies no renovables en benefici del medi ambient global.   

En aquesta mateixa línia podem destacar les actuacions dirigides a:

- Promoure la participació del municipi en iniciatives tendents a frenar el procés de construcció intensiva d´infraestructures d´abast regional que retroalimenta la dinàmica de  mobilitat.

-  La recerca i intercanvi d'experiències entre ciutats.

© ALIÓ-CASTRO-LAREDO. 2000

Enrere Taula de vectors Enrere

Amunt

 
imatge de maquetació    
imatge de maquetació
imatge de maquetació © Universitat de Barcelona Edició: Grup CRES
Última actualització o validació: 17.09.2007
imatge de maquetació