ES CONSTITUEIX LA COMISSIÓ ASSESSORA DE PATRIMONI CULTURAL DE LA UB

El proppassat 9 de novembre va tenir lloc la reunió de la Comissió Assessora de Patrimoni Cultural, la primera en què són convocats tots els membres de ple dret d’aquest nou òrgan de gestió de la Universitat de Barcelona, que s’acaba de constituir.

Comissió Assessora de Patrimoni Cultural (foto de grup)
Comissió Assessora de Patrimoni Cultural (reunió)
Comissió Assessora de Patrimoni Cultural (visita a la torre del Rellotge)
Comissió Assessora de Patrimoni Cultural (visita a l'observatori astronòmic)

El 14 de desembre de 2022 s’aprovava per Consell de Govern el nou Reglament de patrimoni cultural de la Universitat de Barcelona amb l’objectiu d’ordenar i diferenciar el patrimoni cultural de la UB i regular-ne tant l’administració com els òrgans competents per gestionar-lo, bo i respectant la identitat i autonomia d’acció de cada col·lecció. Això és, establir un marc legal d’actuació que donés coherència a les pràctiques curatorials de les col·leccions patrimonials de la Universitat pel que fa al seu reconeixement, identificació, classificació, creació, gestió, modificació i supressió, així com establir les bases de la seva organització i funcionament.

No es tractava només d’un nou text amb bones intencions. Aquestes no són suficients si el que es pretén és canviar el paradigma de la política cultural de la Universitat. I és que, tot i que alguns centres comptaven des de fa anys amb col·leccions patrimonials gestionades per algun acadèmic interessat personalment en la salvaguarda d’objectes històrics vinculats al seu àmbit de coneixement, era necessari que aquesta tasca sortís a la llum, fos identificada i, sobretot, fos reconeguda i integrada en la missió de la Universitat, de naturalesa complexa, interdisciplinària i transversal.

Així doncs, un cop aprovat el Reglament, calia anar més enllà i posar en marxa accions conduents a la seva aplicació a fi de fer-lo realment efectiu. Amb aquesta voluntat al llarg dels darrers mesos, el Vicerectorat de Patrimoni i Activitats Culturals ha desenvolupat dos processos fonamentals. D’una banda, el procediment de creació i reconeixement formal de les col·leccions patrimonials de la UB; i de l’altra, el procediment de nomenament, per part del rector, de les persones responsables de gestió de les col·leccions, a proposta del degà o degana, o del responsable d’òrgan o unitat, al qual està adscrita la col·lecció.

Amb la constitució d’un “catàleg” de col·leccions patrimonials de la UB, així com el nomenament formal dels seus responsables per part del rector, s’endega un nou marc d’actuació, en el qual s’inscriu com a fita destacada la reunió de la Comissió Assessora de Patrimoni Cultural, que va tenir lloc el dia 9 de novembre. La reunió va ser la primera en què eren convocats tots els membres de ple dret d’aquest nou òrgan de gestió, els quals són, segons disposa l’article 15 del Reglament, el vicerector competent en matèria de patrimoni cultural, que la presideix, Agustí Alcoberro; tots els responsables de gestió de les col·leccions (consultar aquí); la cap de Patrimoni de la UB, Macu Pons; un representant del Consell de l’Alumnat, designat pel vicerector -que finalment, no va assistir-hi; i un membre de l’equip tècnic del vicerectorat competent en matèria de patrimoni cultural, designat pel vicerector, Pili Mateo.

La jornada va començar amb una visita comentada a la torre del Rellotge, a càrrec de Ramon Dilla i Ainoa Balastegui; i a l’antic observatori astronòmic, a càrrec de Santiago Vallmitjana i Joan Manel Hernàndez. La visita va permetre a molts dels assistents conèixer aquests dos espais singulars i poc coneguts de l’Edifici Històric.

Posteriorment, la reunió es va desenvolupar sobre l’eix temàtic del procés d’aplicació del Reglament del patrimoni cultural, exposant l’abast dels processos que hem esmentat anteriorment. Addicionalment, els assistents a la trobada van tenir l’oportunitat de conèixer dos projectes expositius organitzats a dos centres de la UB amb col·leccions patrimonials. D’una banda, l’exposició «La història de l’electromagnetisme», inaugurada ara fa un any i que ha permès a la Facultat de Física recuperar un espai de la planta baixa i dinamitzar-lo culturalment gràcies a l’exhibició d’una part de la Col·lecció Instruments Científics de la Facultat de Física; la intervenció va anar a càrrec del responsable de gestió de la col·lecció, Joan Manel Hernàndez. D’altra banda, el projecte de museïtzació dels aparells que configuren la Col·lecció Instruments Científics del Laboratori de Fonètica "Eugenio Martínez Celdrán", adscrita a la Facultat de Filologia i Comunicació, i que es troba actualment en procés de desenvolupament; la intervenció va anar a càrrec de la responsable de gestió de la col·lecció i directora del Laboratori de Fonètica, Lourdes Romera.

Seguidament, l’exdegà de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica i actual responsable de gestió de la col·lecció, Carles Casacuberta, va presentar la catalogació de la col·lecció que gestiona, formada per objectes relacionats amb la docència en matemàtiques, així com amb l’evolució tecnològica dels recursos informàtics al llarg de les darreres dècades.

A continuació, Dolo Pulido, membre de l’equip tècnic del Vicerectorat de Patrimoni i Activitats Culturals, va presentar el nou procediment de préstec d’ús de béns culturals mobles dins la UB, que ha estat elaborat recentment per un equip interdisciplinari, format per membres de la unitat de Patrimoni, la unitat d’Organització i Qualitat i el Vicerectorat de Patrimoni i Activitats Culturals, amb assessorament de Serveis Jurídics.

Finalment, es van plantejar les línies de treball que es preveu dur a terme al llarg dels propers mesos, tant per part de les col·leccions, com per part del Vicerectorat, a fi de continuar construint, entre tots, un sistema de gestió de col·leccions cada vegada més fort i consolidat.