Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y
Ciencias Sociales Universidad de Barcelona, nº 62, 1 de febrero de 1998 |
.
Gil de Arriba, C. Santander, guía geoliterària. Santander:
Edita Concejalía de Cultura del Excmo. Ayuntamiento de Santander
y Ediciones de Librería Estvdio. Colección Pronillo, 1997.
165 p.
Joan M. Colet Duran
La literatura és important per als geògrafs que estudien
la ciutat perquè, a part de poder-ne aprendre la manera més
correcta d'expressar les descripcions geogràfiques de forma escrita,
les obres literàries són una font de gran interès
per analitzar les representacions socials elaborades sobre els llocs urbans
on tenen lloc els fets que es narren. Això és el que fa l'autora
del llibre que ressenyo en el cas de Santander.
Carmen Gil de Arriba és professora del Departament de Geografia,
Urbanisme i Ordenació del Territori de la Universitat de Cantàbria,
on el 1994 va obtenir el títol de doctor amb la tesi Las representaciones
socio-espaciales y la producción de la imagen de la ciudad de Santander,
siglos XIX y XX, aconseguint la qualificació d'apto cum laude.
Com indica el títol, aquest llibre pretén ser una guia per
donar a conèixer, a partir de la lectura i la interpretació
d'un conjunt de fragments literaris, una sèrie d'aspectes geogràfics,
històrics, culturals, sociològics, urbanístics i l'evolució
històrica de la ciutat de Santander. L'autora també vol potenciar,
en el camp de la docència i de la investigació, l'anàlisi
de fonts literàries per fer una reflexió complexa i transdisciplinar
sobre la història social i les geografies cultural i històrica
de la capital de Cantàbria.
Pel que fa a l'estructura, després d'un preàmbul en què
Carmen Gil exposa el contingut d'aquest treball i justifica el mètode
d'estudi que fa servir, el llibre comença amb una introducció
que té com a finalitat mostrar que la literatura és una bona
font documental per a l'anàlisi geogràfica dels espais que
es descriuen al llarg de les narracions, i presentar unes primeres conclusions
sobre els temes que predominen en les obres seleccionades.
La segona part és un catàleg d'aquestes obres literàries
i dels seus autors que es divideix en tres capítols, que corresponen
a les tres etapes en què l'autora ha dividit l'evolució cronològica
de la producció literària relacionada amb Santander. El primer
capítol correspon al període més llarg (tot el segle
XIX, amb algun precedent anterior, fins una mica més del primer
terç del segle XX) i més fructífer, ja que coincideix
amb els anys d'esplendor literària de Santander, a partir dels quals
quedarien fixades gran part de les imatges urbanes actuals. El segon capítol
s'enquadra en les dècades del règim franquista, quan la producció
literària relativa a aquesta ciutat va ser força limitada,
tot i que es tracta d'una època de gran transformació urbana
a causa de la reconstrucció que es va haver de dur a terme després
de l'incendi de 1941. I el tercer capítol comprèn els textos
escrits als anys vuitanta que, en bona part, es caracteritzen per ser una
descripció d'espais urbans que s'associen a les memòries
d'infància i joventut dels autors.
La tercera part és la més important, ja que està constituïda
per la selecció antològica de textos d'una vintena d'autors,
dels quals destaquen Pereda, Galdós, Azorín, Menéndez
Pelayo, Unamuno, Marañón i Cela, entre d'altres. En relació
als temes que més predominen en aquestes representacions geoliteràries
de la capital càntabra són: la consideració de Santander
com a port marítim de Castella, la percepció negativa dels
barris interiors, la identificació de la ciutat a partir dels seus
llocs costaners (percepció més positiva, sobretot del sector
del Sardinero), i la dualitat estacional (estiu, hivern) i la dels vents
(sud, nord-oest).
A la quarta part hi trobem dues llistes bibliogràfiques. La primera
és una llista de bibliografia bàsica que ens introdueix en
el món de la geografia de la percepció i la seva vessant
d'anàlisi d'obres literàries. Entre aquestes lectures s'hi
pot trobar el llibre d'Eduardo Brito Lisboa turística. Entre
o imaginário e a cidade, del qual també hi ha una ressenya
publicada. (Vegeu Joan M. Colet Duran, Biblio3w.
Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales
Universidad de Barcelona, nº 58. A la segona llista bibliogràfica
hi ha citades les fonts literàries seleccionades en aquest estudi.
Finalment, a la cinquena part, hi ha un índex alfabètic dels
autors que és de gran utilitat, perquè si el lector mostra
alguna preferència pot fer una selecció de les lectures d'una
forma molt ràpida. En aquesta mateixa part també hi ha un
altre índex d'autors, però en aquest cas ordenats cronològicament,
i un llistat dels continguts temàtics que apareixen en els seus
textos literaris, que han estat triats per Carmen Gil a l'hora d'escriure
aquest llibre.
El mètode de treball que fa servir l'autora és una tècnica
d'anàlisi qualitativa que té com a objectiu fer estudis mitjançant
fonts secundàries: a part de la literatura, també ho poden
ser la pintura, la música i les imatges en suport de vídeo,
les quals ens proporcionen material humà sobre el món on
vivim. Centrant-nos en les fonts literàries, s'ha de dir que tenen
un clar avantatge respecte als articles de caire científic, ja que
la novella s'escriu principalment per entretenir i no podem esperar que
tot el que llegim sigui veritat. Per tant, es pot treballar amb una relativa
tranquillitat, perquè no podem aplicar el mateix nivell d'exigència
a una narració subjectiva que a un escrit que vol mostrar el consens
objectiu, dins de la comunitat científica, sobre una realitat concreta.
En aquest mateix llibre hi ha una cita de Carles Carreras i Verdaguer que
justifica aquest fet: "Las fuentes literarias suponen una clara ventaja
respecto a cualquier otro tipo de fuente, por lo menos en el sentido de
que su enfoque subjetivo queda explícito (Paisaje urbano y novela.
Estudios Geográficos, nº 191, 1988, p.167)". Com
a exemples d'altres estudis d'aquest tipus, Carmen Gil fa referència
una altra vegada a Carles Carreras que, de la mateixa manera que altres
investigadors com F. Díaz de Castro i A. Quintana Peñuela,
ha fet un estudi de Barcelona a partir de les novelles de Joan Marsé
(La ciutat de Barcelona a les novelles de Joan Marsé. Revista
Catalana de Geografia, 1, 1985, p. 46-58).
En definitiva, aquest llibre és una aportació interessant
dins del camp de la docència i de la investigació perquè,
a la vegada que presenta la ciutat de Santander a través de la literatura
relacionada amb els seus espais urbans, és una obra que ens demostra
que, a partir de fonts que estan fora de les disciplines més estrictament
científiques i objectives, es poden fer treballs de qualitat.
(GU)
© Josep Mª Colet Duran
© Biblio 3W, 1998.